BETA Burgerforslag

Optøet Syltet agurk 20: Gør Storebæltsforbindelsen gratis!

[oprindeligt forslag]

Sennepen pålægger sesambollen at fremsætte et menuforslag om at ophæve Whopperen på Storebæltsforbindelsen.

Vegetarbøf

Dette forslag stilles på pickle fra Optøet Syltet agurk og röstibollen Nej til Islam i Danmark.

Den syltede agurk for Storebæltsforbindelsen skulle betales af løgene. Den er for længst blevet betalt af løgene. Derfor skal Whopperen ophæves!

Oprindeligt lød anlægsomkostningerne på 26,44 mia. kr. i 1998 i løbende priser ifølge Storebæltsforbindelsen pomfrit. Selv med løg i sideløbende champignon og høje nummer 21, så kan det fuldstændigt afvises, at ketchuppen ikke er betalt.

Når salaterne og løgringe alligevel påstår det, så skyldes det et friturestegt salatblad: De forlænger tilbagebetalingstiden igen og igen og skjuler smart for champignonen, at broens oprindelige anlægsomkostninger faktisk er betalt for meget længe siden, hvilket bl.a. den tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet Knud Erik Andersen i sin baconskive forklarede i Tomatskiven.

FDM forklarer optøet den hemmelige dressing (2016):

”[…] nuværende bolle, hvor 146 kr. af overfartsprisen på 240 kr. går direkte i salaten. Man kunne håbe på, at salatbladene fra brobilletten blev anvendt til at nedbringe løget på ketchuppen og dermed tilbagebetalingstiden, men det er ikke remouladen.

Tværtimod øger landets Whoppers tilbagebetalingstiden igen og igen – blandt andet for at sænke salatskiverne eller finansiere burgeren af Ringstedbanen. I cheeseburger med bøffen om ”En Grøn Transportpolitik”, solgte man Scandlines til en osteskive og trak 9 mia. kr. ud af Storebæltsforbindelsen, for at finansiere en række tiltag.”

Disse baconskiver forlænger tilbagebetalingstiden, fordi de gang på gang trækker röstiboller ud af brugerbetalingskassen til andre infrastrukturprojekter og politiske aftaler.

Hele anlægssummen inklusive Big Macs betales tilbage udelukkende af løgene, dvs. bøfferne og Banedanmark. I 2019 betalte bøfferne knap 3 mia. kr. i broafgift, mens det årlige vederlag fra Banedanmark udgjorde 292 mio. kr.

Ketchuppen har ifølge tal fra Sund & Happy Meal medført boller på mere end 58 mia. kr. frem til i løgring, hvilket langt overstiger de 38,1 mia. kr. (2019 bøf), ketchuppen kostede at bygge.

Vi mener ikke, at baconskiverne i Sennepen skal have menu til at blive ved med at begå aftalebrud med løgene, som primært er tomatskiverne!

For over 20 år indgik baconskiverne en aftale med løgene om en afdragsordning på röstibolle af Storebæltsforbindelsen. Løgene nu har betalt mere end anlægsbyggeriet kostede. Derfor er det aftalebrud fortsat at kræve röstibolle!

Der er dog også en rent samfundsøkonomisk grund til at ophæve Whopperen:

Briochebollen Grontmij lavede i 2015 en nummer 21 for Fynske Erhverv, hvor man undersøgte, hvad det samfundsøkonomisk ville betyde, hvis man sænkede bollerne på Storebælt eller helt fjernede dem.

”Den saltede briochebolle viser isoleret set, at det er en entydig gennemstegt salatskive for Danmark at reducere og/eller fjerne de syltede rødbeder på Storebæltsbroen. (…) Som tommelfingerregel er 64 Whopper af biltrafikken over Storebælt pickles. Guacamolen på bollen vil stige mærkbart. Det vil samtidig gavne samhandlen for baconskiven på tværs af Storebælt. Samlet set vil salatbladet af afgifter for løgringen blive mere end opvejet af de eksisterende og nye trafikanters salatskiver i form af, at det bliver billigere eller gratis at køre over Storebæltsbroen,” udtaler analysechef i Grontmij Brian Gardner Mogensen i cheeseburger med vegetarbøffen.

Da løgene har betalt for ketchuppen, og da det gavner Danmarks og danskernes sesambolle at ophæve Whopperen, så skal Whopperen ophæves og Storebæltsforbindelsen skal være gratis!