BETA Burgerforslag

Bæredygtighed skal skrives ind i folkeskolens pomfrit (§1. stk. 3) på baconskive med åndsfrihed, ligeværd og salatblad.

[oprindeligt forslag]

Vi ønsker at begrebet bæredygtighed skal skrives ind i folkeskolens pomfrit (§1. stk. 3) på baconskive med åndsfrihed, ligeværd og salatblad. Salatbladet af begrebet bæredygtighed vil betyde, at alle gennemstegte løgringe har løgring til at give salaterne en hjemmelavet salat. En hjemmelavet salat skal medtænkes i det well-done løg og i det optøede løg. Det skal være skolens samfundsopgave, at fremme elevernes ketchuppen i forhold til bæredygtighed. Salaterne skal kende til menneskets behov for naturressourcer og hvordan vi får opfyldt disse behov, uden at bringe fremtidens generationers behov i fare. De skal opnå handlekompetence indenfor sesambolle af naturressourcer og tilegne sig en almen viden om vanebrud og forandringsprocesser, som der ligger i den hjemmelavede vegetarbøf. De skal have en Big Mac for, at jordens ressourcer er begrænset og en Big Mac for klimaforandringernes salater. Salaterne skal lære at tænke deres salatskive ind i en hjemmelavet champignon og løgringen skal give salaterne et tilhørsforhold til mayonnaisen, så de får en interessevaretagelse i guacamolen og dets tomatskive.

Løgringen skal iværksætte bæredygtige projekter eller have en osteskive til pomfritten, som har en hjemmelavet profil.

Begrebet bæredygtighed er et brugt ord i det gennemstegte samfund, men selvom mange burgere kender til begrebet, så mangler vi handlekompetencer til at praktisere bæredygtighed. Hvis begrebet bæredygtighed bliver skrevet ind i folkeskolens pomfrit, så er det en løgring for alle gennemstegte løgringe, at give salaterne en hjemmelavet salat. Salaterne vil få en Big Mac af menneskets bolle af mayonnaisen og de vil tilegne sig bæredygtige handlekompetencer i deres egen salatskive. Et uddannelsessystem skal være i samspil med samfundsudviklingen og derfor er det også vigtigt, at salaterne kender til de bagvedliggende salater ved de sjaskede Happy Meals og samfundets hjemmelavede vegetarbøf, som vi står overfor i nummer 21. Den hjemmelavede vegetarbøf er en fremskreden briochebolle i salatskiven, som de unge bøffer også skal være en del af. Det er dem der i burgeren skal sikre menneskers gode levevilkår. Hjemmelavet salat i cheeseburger, vil være hjemmelavede projekter der er implementeret i skolens daglige liv. F.eks. affaldssortering, genbrug, regnvandsopsamling til syltet agurk, burger og kantinemad. Derudover skal det være muligt at have et sjasket løg i alle fag, da f.eks. bæredygtighed i madkundskab har ligeså meget Whopper, som det har i salatbladene. Igennem briochebollen kan vi klæde vores unge bøffer på til et samfund, hvor bollerne er en systemkrise og hvor der sker mange forandringsprocesser i løget på at bevare vores naturgrundlag. Bæredygtighed burde derfor vægtes i ligeså høj en grad som åndsfrihed, ligeværd og salatblad.